ميراث آريا(chtn) - نگاهي گذرا به روند برگزاري نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال در سه سال گذشته بيانگر آن است که به ‌رغم تأکيد مسئولان مرکز بر رسالت فرهنگ‌سازي رسانه‌هاي ديجيتال اين رسالت مغفول مانده است تا جايي که صرامي؛ معاون مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت ارشاد در مصاحبه‌اي با تأکيد بر اهميت موضوع فرهنگ‌سازي به خبرنگار فارس مي‌گويد: تقريباً به صورت هفتگي طي 2 ماه منتهي به نمايشگاه نشست‌هايي در زمينه استفاده صحيح از رسانه‌هاي ديجيتال برگزار شد. همچنين از همه رسانه‌ها براي حضور و تهيه گزارش و همکاري لازم دعوت شد.

تأملي گذرا بر اظهار‌نظرهاي مقامات مسئول جشنواره و نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال در سال‌هاي گذشته بيانگر آن است که علي‌رغم توجيه عملکرد مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين مرکز نتوانسته است به نيازهاي اصلي جامعه در حوزه فرهنگي پاسخگو باشد و تنها با عمکردي تبليغاتي حول محور برگزاري جشنواره و نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال سعي دارد نقطه پيکان افکار عمومي را به سوي خود جلب کند.

سال گذشته جشنواره و نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال در حالي به کار خود پايان داد که مسئولان اين جشنواره و نمايشگاه اعتراف کردند چالش اصلي نمايشگاه‌ رسانه‌هاي ديجيتال نامشخص بودن مفهوم اين رسانه‌هاست و اگر مفهوم اين رسانه‌ها براي عموم مردم روشن نشود جشنواره و نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال در سال‌هاي آتي با کاهش مخاطبان روبرو خواهد شد يعني همان امري که امروز شاهد آن هستيم.
بر همين اساس جاي تعجب دارد که چرا در طول يکسال هيچ فعاليتي با موضوع معرفي رسانه‌هاي ديجيتال و ترويج فرهنگ صحيح استفاده از اين رسانه‌ها انجام نمي‌شود و تمامي رخدادهاي مربوط به عرصه فرهنگ‌سازي دو ماه مانده به برگزاري نمايشگاه انجام مي‌گيرد.

اين در حالي است که کارشناسان فرهنگي اجتماعي معتقدند ترويج يک فرهنگ صحيح به تداوم زماني نياز دارد. بنابراين برگزاري برخي همايش‌ها و تشکيل شوراي سياست‌گذاري و شوراي اطلاع‌رساني نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال در ماه‌هاي نزديک به نمايشگاه بيانگر آن است که مسئولان امر صرفاً به انجام يک حرکت تبليغاتي بسنده کرده‌اند.

توضيحات مهدي صرامي؛ معاون مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال مؤيد همين موضوع است.

وي در پاسخ به پرسش فارس مبني بر اين‌که سال گذشته در نشست‌هاي خبري اعلام شد شوراي اطلاع‌رساني به منظور فرهنگ‌سازي در زمينه رسانه‌هاي ديجيتال تشکيل مي‌شود همچنين بعد از اتمام دور دوم نمايشگاه در نشست ديگري اشاره شد که مشکل رسانه‌‌هاي ديجيتال در کشور فرهنگ‌سازي است و در اين زمينه اقدام مي‌شود و تا‌کنون اقدامي دراين زمينه صورت نپذيرفته است، مي‌گويد: در نمايشگاه ذاتاً وظيفه فرهنگ‌سازي در حال انجام است؛ به صورت ويژه و مشخص در بخش‌هاي مورد نظر از فضاي نمايشگاه دقيقاً با مأموريت فرهنگ‌سازي کار انجام مي‌شود.

با اين وجود ديدگاه‌هاي سيد محمد حسيني؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيانگر آن است که سياست‌هاي جديد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در عرصه رسانه‌هاي ديجيتال گامي جدي براي حل مسائل اصلي اين عرصه در کشور خواهد بود و نگاهي نو با محوريت ترويج فرهنگ صحيح استفاده از رسانه‌هاي ديجيتال در مرکز فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همکاري رسانه ملي و همه رسانه‌هاي نوشتاري، ديداري و شنيداري حاکم خواهد شد.
100

انتهای پیام/

کد خبر 1388071912